Rólunk

Hírek, közlemények

Az emberi értékek és a szinergiák állnak a beszerzési folyamatok fókuszában

Hogyan lehet egyszerre tudatosan jövőbemutató és egyben emberi egy 500 milliárd forintos átbevételű tevékenységet támogató beszerzési osztály munkája? 
Kiss Dánielt, a PHOENIX 2025 tavaszán kinevezett Beszerzési Igazgatóját kérdeztük az osztályon az elmúlt hónapokban megvalósult fontos személyi változásokról és működésbeli fejlesztésekről, valamint jövőbeli szakmai terveiről, melyek legfőbb célja a stabil és bizalmi kapcsolatokon nyugvó gyógyszerellátás biztosítása és modernizációja.

Kiss Dániel

A Metropolitan Egyetemen közgazdászként végzett beszerzési szakember egy hazai kis- és nagykereskedelmi vállalatnál eltöltött 7,5 év után érkezett 2013-ban a PHOENIX beszerzési csoportjába. 
Büszke rá, hogy együtt dolgozhatott a csoportban saját édesapjával kilenc hónapon át annak nyugdíjazásáig, és 2025-ben pedig már e csapat vezetésével bízták meg. 
Beszerzési Igazgatóként célja a hatékonyságnövelés, az emberi kapcsolatok ápolása. 
Felesége is a PHOENIX munkatársa, és így együtt közlekedve oldhatják meg a 7 éves kisfiuk logisztikáját, idén már az iskolába, a család nagy örömére.

Több mint egy évtizede dolgozik a PHOENIX Pharma Zrt-nél. Hogyan került a Társasághoz és hogyan írná le ezt az időszakot? 

Egészen érdekes módon, egy véletlen interjúnak köszönhetően kerültem a beszerzésre. Egy másik pozícióra jelentkeztem, de Balázs Zoltán (Csoport Logisztikai Igazgató) fantáziát látott bennem a beszerzés területén, így 2013 májusában csatlakoztam a PHOENIX Pharma beszerzési osztályához operatív beszerzőként, és nyugodtan ki merem jelenteni, hogy új világ nyílt ki előttem. 
Egy strukturált, komoly rendszer gépezetének kellős közepébe csöppentem, ahol gyorsan megtapasztaltam, hogy nem tud eltelni nap anélkül, hogy ne tanulnék valami újat. Elképesztő volt látni azt a komplex rendszert, ami a folyamatos betegellátást biztosítja, és felemelő érzés, hogy ennek a mai napig aktív részese lehetek. 
12 évvel ezelőtt rendkívüli csapat részesévé váltam a beszerzési osztályon, ahol lelkiismeretes, partnerközpontú emberek között sajátíthattam el a szakmát, és öröm, hogy ezen kollégák jelentős része a mai napig a beszerzési csapatot erősíti. 
Hálás vagyok, hogy olyan szakemberek támogatták, és a mai napig támogatják szakmai fejlődésemet, akiket teljes joggal lehet a „PHOENIX legendái” közé sorolni évtizedes szakmai tapasztalatuk miatt. 

Az idei évtől tehát a PHOENIX beszerzésének igazgatója lett. Milyen tervekkel, esetlegesen folyamatokkal és az emberi erőforrást érintő újításokkal vágott bele a feladatba? 

Mondhatni elég izgalmas időszakban kerültem az osztály élére. A szervezet időben eljutott oda, hogy több kollégánk összesen közel 100 évnyi, PHOENIX-nél eltöltött munkatapasztalatot maga mögött hagyva megkezdi megérdemelt nyugdíjas éveit. 
A jelenlegi csapattal, a számos nagy tapasztalattal rendelkező és immár kiegészülve az újonnan felvett kollégákkal együtt, ugyanúgy dolgozunk tovább, hogy a jövőben felmerülő elvárásoknak meg tudjunk felelni, és azonnal alkalmazkodni tudjunk a piaci környezet változásaira. 
Mindamellett, hogy alapvető elvárás felénk a legmagasabb szintű szolgáltatás – ezzel együtt a megfelelő készletek tartása és kezelése –, terveink között szerepel több olyan fejlesztés is, amivel a hatékonyságunkat tudjuk növelni a gyógyszerész partnereink még tökéletesebb kiszolgálása érdekében. 

Kiemelt figyelmet fordítunk a folyamataink digitalizálására és automatizálására, hogy elősegíthessük az adatokra épített döntéshozatalt, és aktívan keressük, hol tudjuk kiaknázni a mesterséges intelligencia által biztosított lehetőségeket. Cél a hatékonyságnövelés, hogy több időt tudjunk fordítani olyan dolgokra, ami hozzáadott értéket képvisel partnereink, vagy kollégáink számára. 
Intenzív időszakon vagyunk túl, de a jövőben az új kollégákkal kiegészülve, az ő szakmaiságukat is bevonva tudunk tovább dolgozni. 

Mivel foglalkozik a beszerzési osztály és hogy néz ki a felépítése a változásokat követően? 

Azt hiszem, erről órákat tudnék beszélni, de ha nagyon röviden össze akarnám foglalni: immár a 24 kollégával rendelkező beszerzési osztály elsődleges feladata azon gyógyszer,– és egyéb készítmények beszerzése, melyeket tovább értékesítünk a gyógyszertári és kórházi partnereink részére. 

Az osztály felépítése három részből áll. 
A stratégiai beszerzők feladata a beszállító partnerek felkutatása, a kapcsolattartás, a szerződéses kondíciók letárgyalása, piaci információszerzés, és nagykereskedelmi szolgáltatások értékesítése – összességében a költséghatékonyságra irányuló fókusz. 

Az operatív beszerzők feladatai a megrendelések ütemezett leadása beszállító partnereink felé, a megfelelő készletszint biztosítása mind a hat telephelyen, akciós betöltésekre készlettel való felkészülés, a gyártók által jelzett termékhiányokkal kapcsolatos információk rögzítése a rendszerben – összességében, hogy a gyógyszerellátásban lehetőleg minden gyógyszer a megfelelő helyen legyen a megfelelő időben. 

A csapat harmadik részlege pedig felel a termékek törzsadatainak rögzítéséért, az árak helyességéért, a gyártói akciók és tenderkondíciók beállításáért, a kiadott gyártói engedmények elszámolásáért, illetve a beszerzési osztályhoz köthető adatigények kiszolgálásáért. 

Kicsit igazságtalan ilyen röviden összefoglalni az általunk végzett folyamatokat, hiszen a napi munkánk ennél szélesebb spektrumon mozog, és a teljes ellátási lánc életére hatással van. A leadott rendeléseink közvetlenül befolyásolják a PHOENIX raktárlogisztika teljesítményét, cégünk gazdasági mutatóit, a vevők elégedettségét, a betegek gyógyszerellátását, és a gyártó partnereink céljainak elérését. 
Ez a felelősségteljes feladat „áldott” teher, mert munkánkkal minden nap hozzájárulhatunk a PHOENIX által éves szinten 180 millió doboz gyógyszer kiszállításához. 

Hogyan változott a nagykereskedő szerepe a gyógyszerellátási láncban az elmúlt évtizedben az Ön véleménye szerint? 

Bár távolról nézve a nagykereskedő fő tevékenysége nem változott – el kell juttatni a készítményeket a partnerek részére – mégis kijelenthető, hogy jelentősen átalakult a nagykereskedők szerepe az elmúlt években.
Folyamatosan változó piaci környezetben kell megfelelnünk a hatósági és jogszabályi feltételeknek, közben olyan váratlan események állítanak a gyógyszerész partnereink mellett bennünket is kihívás elé, mint amilyen a COVID járvány volt, vagy a háborúk és a gyógyszerhiány-helyzet. 
Tendenciává vált a gyártói akciók arányának növekedése, és az ehhez köthető logisztikai kihívások folyamatosan arra ösztönöznek minket, hogy olyan fejlesztéseket hajtsunk végre, melyek a logisztikai produktivitás mellett egyben a vevőelégedettséget is növelik. 

Partnereink az egyre inkább rohanó világban pontosabb, gyorsabb tájékoztatást várnak el tőlünk, legyen szó a piaci trendekről, a hiánytermékek várható elérhetőségén át a kiszállító autók pontos érkezéséig, bármiről. Eddigi fejlesztéseink is ezeket a célokat szolgálták, melyekről pozitív visszajelzéseket kaptunk partnereinktől. 

Véleményem szerint azonban a hazai gyógyszerellátás – legalábbis nagykereskedői szinten – szerencsére jó helyzetben van, ugyanis az iparág szereplői együttműködnek a hazai gyógyszerellátás fejlesztéséért. Ennek kiemelkedő példája az új győri telephelyünk, mely 2026 második felétől kezdve hosszú évtizedekig biztosítani fogja az Észak-nyugat magyarországi gyógyszerellátást a legmagasabb színvonalon. 

Hogyan tudják felmérni a partnerek igényeit? Ráadásul egy ilyen dinamikusan változó piacon?

Megállapítható, hogy az utóbbi években a gyógyszerellátás, különösen a COVID utáni időszakban megváltozott. A gyógyszerhiány kihívás elé állítja az iparág szereplőinek mindegyikét. A folyamatos és biztos gyógyszerellátás érdekében napi szinten figyeljük a gyártói jelzéseket és ez alapján hozunk készletezési döntéseket. Emellett napi szinten figyeljük az NNGYK hiánycikkeinek listáját, valamint kollégáink rendszeres kapcsolatot ápolnak a hatósággal is. 

A hiányhelyzetek kezelésére alternatív beszerzési források felkutatásával készülünk, támaszkodva a PHOENIX 29 országos jelenlétére és több évtizedes tapasztalatán alapuló know-how-ra és a meglévő szinergiákra. A tudásmegosztás és a szinergia célja, hogy tanuljunk a nemzetközi példákból is és átültessük olyan formába, ami a leghatékonyabban segíti a magyarországi gyógyszertári és kórházi gyógyszerellátást. 
Szintén változást jelent munkánk során a kiemelt odafigyelést igénylő kórházi gyógyszerellátás biztosítása. Az elmúlt években a PHOENIX növekvő kórházi piaci szerepe által mind több intézmény lett a partnerünk, és az irányukba történő megfelelés más készletezési politikát igényel tőlünk, hiszen nem olyan kiegyenlített az ellátási igény, mint a gyógyszertárak esetében. Ez egy rendkívül felelősségteljes feladat, ami újabb bizonyítéka a hazai gyógyszerellátás területén végzett munkánk jelentőségének. 

Ön is egyeztet közvetlenül a gyártó partnerekkel? Hogyan látja a nagykereskedő szerepét a gyártók és a gyógyszertárak közti kommunikáció elősegítésében, melynek közös célja a betegek hatékonyabb kiszolgálása?

Természetesen. Talán az egyik legkiemelkedőbb erényünk az ügyfélközpontúság, a partnerség. 
Fontosnak tartom, hogy a beszállítókkal megtaláljuk a közös hangot és a közös célokat is, hiszen a komplett ellátási lánc profitálhat abból, ha transzparens kommunikáció segítségével megfelelő időben megfelelő döntéseket hozunk. 
Tapasztalatom szerint a gyártó partnerek számára az elmúlt időszakban a transzparencia, a kiszámíthatóság és a megbízhatóság felértékelődött. A patikai piacon közel minden második doboz a PHOENIX Pharma zöld ládáiban kerül a gyógyszertárakba, így részletes információ- és igénymennyiséggel rendelkezünk, amiből üzleti döntéseket támogató információt tudunk felmutatni a gyógyszerészek szükségleteit támogató reprezentatív adatok alapján. 

Mit jelent Önnek személy szerint a hatékonyság? 

Hűha, ez egy nehéz kérdés… A hatékonyság szerintem összetett kérdés. Elengedhetetlen, hogy jól felépített folyamatokkal rendelkezzünk, ami biztosítja a gördülékeny munkavégzést, így sokkal könnyebb fókuszálni. Nem csak a gyorsaság számít, inkább az, hogy a megfelelő feladatokon dolgozunk, és azokat a lehető legjobban, a legkevesebb felesleges erőforrás felhasználásával végezzük el. 
De ezen felül számomra a hatékonyság azt is jelenti, hogy figyelek az emberekre, akikkel együtt dolgozom. A munkában hatékony akkor vagyok, ha nem csak a feladatokat végzem el időre, hanem közben jó kapcsolatot ápolok a kollégákkal és a partnerekkel egyaránt. A hatékonyság emberi oldalát gyakran elfelejtjük, pedig ez adja a tartósságát. Egy jó vezető például nem csak feladatokat oszt ki és számon kér, hanem figyel arra is, hogy a csapat motivált maradjon, jól érezze magát, hogy az hosszú távon is hatékony és eredményes legyen. 
Ugyanígy a magánéletben sem az számít, hogy mennyi dolgot végzek el egy nap alatt, hanem hogy megélem a pillanatokat, amelyek feltöltenek. 
Összességében számomra a hatékonyság nem egy „robotikus” teljesítmény, hanem az emberekre is figyelő, hosszú távon fenntartható működés.

- ra - 

2025. október 1.